Waarom moet een wasprogramma van een wasmachine zo lang duren? Kan dat niet aanzienlijk korter?

Als ik mijn wasmachine niet op "snel" programmeer, duurt een wasbeurt al gauw ca 3 uur. Op "snel" duurt die korter, maar ook behoorlijk lang. Het valt mij wel eens op, dat de wasmachine vaak tussendoor vaak behoorlijke tijden stilstaat. Dan draait die weer eventjes en dan weer lange tijd stil en dan draait die weer even enz.

12 jaar geleden
35.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je mss een delicaat programma ingesteld? Dan draait ie ook vaak op die manier.

Antwoorden (5)

Dat heet weken en is een milieu vriendelijk manier van effectief schoon wassen. De wasmachines van tegenwoordig zijn zo milieuvriendelijk mogenlijk en op deze manier kost het minder energie dan heeeel snel opwarmen in korte tijd en nog heel veel draaien in korte tijd. Lastig is het soms wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die tijd is gewoon nodig om de was redelijk schoon te krijgen.
Trouwens de onze, een 4 jaar oude Bosch, doet over de witte was slechts 1 uur en 15 minuten.
Maar je hoeft er toch ok niet bij gaan staan wachten? In tussentijd kun je ook andere dingen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drie uur lijkt me erg lang. Op zich doen moderne machines er best lang over, om zo met minder stroom en water toch een schone was te krijgen, maar er zijn natuurlijk grenzen.
Ik heb pas ee n nieuwe Miele, en die doet een goede twee uur over een normaal programma.
Stuur anders eens een mailtje aan de fabrikant of dit normaal is.
Mijn oude machine deed er heel, heel lang over en nu merk ik dat hij ook meer energie gebruikte. Hou het dus wel in de gaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3 uur is lang,heb je het vlekken programma niet ingedrukt? dan komt er al gauw een uur bij wat voor merk wasmachine heb je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het een oud model? Wat làng, 3 uur!!

Lees je instructieboekje nog eens door of dat niet korter kan. 1,5 uur/2 uur is echt het maximum voor een wasbeurt!
Het ligt dan mogelijk aan het inweken. Dat zou bij kreukwas wel kunnen, maar niet zolang bij gewoon wasgoed.